Ha végre kitavaszodik, akkor az átgürcölt munkanapok után nem csak passzív pihenéssel, esetleg házimunkával lehet tölteni a hétvégéket, hanem végre lehetőségünk van az aktív kikapcsolódásra is. A hideg téli hétvégéknek vége, ideje nem csak a monitoron nézni a kerékpáros filmeket és vlogokat, hanem nekikezdeni a kerékpározásnak.
Van persze pár „elvetemült” akinek a „Kezdődik a szezon” kijelentésnek nincs értelme, hiszen egész évben képes akár országútira, akár mountain bike-ra ülni és -15°C-ban is hódolni a szenvedélyének. Ez a cikk nem nekik szól. Bár talán még az ilyen profiknak is lehet újdonságot mondani.
Sokan használnak téli kerékpárt, hogy a fő gépüket kíméljék. A téli, csapadékosabb, latyakos időszakban ugyanis terepen a sár jelent nagy megterhelést a szerkezetnek. Nagyobb kopásnak van kitéve a váz a külsőkre feltapadt sár miatt, a teleszkópok becsúszói és szimmeringjei is jobban koszolódnak, a hajtásláncot szinte megeszi a hazai sár, a fékek is jobban kopnak, ráadásul a felhordott sár miatt a ruha is jobban koszolódik és a nyereg is kikopik.
Országúton pedig a sózásból keletkezett olvadt hólé marja meg a vázakat és az alkatrészeket, az acél vázakon rozsdát, az alumíniumokon pedig oxidációt okozva.
Ha értékesebb kerékpárunk van, vagy csak simán szeretjük és vigyázunk rá, érdemes minden út után lemosni és megszárítani a gépet.
Akár 4 évszakos, akár szezonális a kerékpáros, mindenképpen érdemes a tavasz beköszönte előtt átnéznünk a bicajt, hogy ha hirtelen jön a bevetés, mondjuk a haverok hívnak egy hosszabb tekerésre, vagy csak simán olyan szép idő van, hogy menni kell, rögtön harcra kész legyen.
Ha előrelátóan tisztán, betakarva kívántunk szép téli álmot szeretett cangánknak, akkor a bemelegítésként ajánlatos mosást megspórolhatjuk.
Érdemes felmérni az egész kerékpárt egyben, majd apránként mindent leellenőrizni rajta.
A leginkább szembetűnő hibát a kerékpár külsők okozhatják. Ha lelapult, az már gondot jelenthet. Ha felfújás után másnapra leenged, akkor biztos foltozni kell. A külsők állapota az állástól is romolhat. A kiszáradástól, nem megfelelő tárolástól kirepedezhet. A repedések méretétől függően még lehet vele menni pár 100 km-t, de használatuk így mindig kockázatot jelent. Egy repedezett országúti külső 6-8 (-10) bar körül simán kidurranhat, főleg a csodálatos hazai utakon. Ha a végletekig szeretnénk használni külsőnket, akkor csak a közelben kerékpározzunk, így ha megadja magát a külső, sétálva, vagy futva haza tudjunk menni. Ha már a külsőket nézegetjük, érdemes ellenőrizni a küllők feszességét és azt, hogy van-e nyolcas a kerékben. Ezt legegyszerűbb úgy megnézni, hogy a kerékpárt felemelve, megforgatjuk a kereket és nézzük, hogy van-e oldalirányú kilengése.
Földre helyezett állapotban oldalirányba is mozgassuk meg a kereket és ellenőrizzük, hogy van-e kotyogása, oldalirányú holtjátéka a kerékagynak.
Következő könnyen észrevehető részlet a lánc. Egy olajozás mindenképpen jól fog esni a láncnak. Ha rozsdás, ajánlatos leszedni és áttisztítani. Erre többféle megoldás használható. Ha nagyon rozsdás, akkor először drótkefével kell átdörzsölni, majd amennyiben a gyári lánctisztító folyadékok és eszközök nem váltak be, Brigéciolban, vagy benzinben lehet átmosni. A benzinnel biztos kioldjuk az összes olajat, emiatt a tisztítás után szárítsuk meg. A Brigéciolt nehezebb eltávolítani. A száradás után felszerelhetjük a láncot és rögtön olajozzuk is be, majd tekerjük is meg a pedált. Mivel a nagy tisztításkor kioldódott a szemek közül is az olaj, minden egyes szemet egyenként olajozzunk be, akár több körben is. A hajtókart lassan tekerjük, hogy az olaj ne fröcsögjön ki a felnire, felnifékes kerékpároknál a fékfelületre, tárcsásoknál a féktárcsára és a féktestre, fékpofákra. Bizonyos olajok a külsőre folyva is okozhatnak elszíneződéseket, de ezek általában könnyen eltávolíthatók.
Hogy ki melyik láncolajat használja, egyéni döntése. Tapasztalataim alapján azt mondhatom, hogy sajnos itthon nem kapható az a láncolaj, ami tökéletes. A legjobb láncolajat célegyenesként külföldről kell beszerezzük. Persze sokaknak tökéletesen beválik a 2 mindenre jó olaj. Ezek kerékpárra nem igazán alkalmasak, mert felhordásuk során mindenfelé fröcsög, ha sikerül is csak a láncra fújni, akkor pár órányi állás után is kifolyik belőle, ráadásul az első tócsánál ki is mosódik.
Ha a lánc rendbe van téve és már úgyis tekerjük a hajtókart, váltsuk végig a fokozatokat. Itt tudod megnézni, hogy is nézi egy hajtómű! Ha szorul a váltókar, fújjunk bele minimális mennyiségű olajat. Országúti fékváltókaroknál ügyeljünk arra, hogy a gumi markolatra ne kerüljön olaj, mert ez gyengítheti a markolat szerkezetét.
Először a hátsó váltó végállásait ellenőrizzük. A váltógörgőknek és a legkisebb, illetve a másik végállásban a legnagyobb fogaskeréknek egy függőlegesbe kell esniük. A beállítást a 2 egymás melletti philips, azaz csillagfejű csavarral lehet elvégezni. Kopott csavarhúzót ne használjunk, mert könnyen elnyalja a csavar fejét. A végállások után a bovden feszességgel lehet játszani, ha esetleg alul- vagy túlvált a váltó a váltókar adott elmozdítására.
Az első váltónál, azaz átdobónál szintén a csavarokkal állíthatjuk a végállásokat. Figyeljük, hogy a nagy lánctányérhoz állítva a váltókanalat, a kanál párhuzamos legyen a lánctányérral.
A lánc megfelelő állapotát legegyszerűbben úgy ellenőrizhetjük, hogy a lánctányéron felfekvő részét megfogjuk és elhúzzuk a lánctányértól sugárirányban. Ha 5mm-nél nem nagyobb az elnyúlás, akkor még bőven használható.
Ha a hajtáslánc rendben van, ellenőrizzük a fékeket. Nézzük meg mennyire kopottak a fékpofák. Érdemes kicsit húzni a fékrögzítő csavarokon, valamint tolva, vagy lassabb tempónál kipróbálni a fékhatást. Ha reménytelen a fék beállítása, akkor mindenképpen érdemes beruházni egy újba!
Az első féket behúzva megnézhetjük a kormánycsapágyat is, van-e holtjátéka.
Az ellenőrzés utolsó fázisaként nézzük végig a kábeleket, bovdeneket, van-e kiálló szál, repedés, rozsdafolt valahol.
Ha a fenti pontok során bármilyen hibát találunk, javíthatjuk megfelelő szaktudás és szerszámkészlet meglétében magunk, ha ez nincs meg, használjuk a kerékpár bolt keresőt, és vigyük el a biciklit a legközelebbi kerékpár szervizbe, ahol szakszerű kezek között 5-10000 Ft körüli összegért átnézik és rendbe teszik a kerékpárt.
A kerékpár felkészítéséhez hozzátartozik a KRESZ által előírt kiegészítők felszerelése. Mindenképpen szerezzünk be új elemeket a lámpákba, ha nincs lámpa, vegyünk, legalább kis villogó figyelemfelkeltőket előre, hátra. A csengő megléte szintén fontos.
A sebességmérő szintén fontos és izgalmas kelléke a kerékpárnak, ebben is ajánlatos elemet cserélni, hogy ne a legváratlanabb pillanatban kezdje el jelezni az elemcserét.
A ruházatot, sisakot, kesztyűt, szemüveget szintén ajánlatos ellenőrizni. Ha valami ki van szakadva, házilag egyszerűen meg lehet varrni. Ha már nagyon kopott, akkor szerezzünk be újakat.
Az első tekerést ajánlatos rövidebb, ráhangolódó sportolásnak tervezni. Ha télen nem sportoltunk, akkor úgyis lesz egy kis izomláz és még talán a nyereg is nyomni fog.
Fokozatosan növeljük a megtett távolságot és ha terepen tekerünk, érdemes a terep nehézségét is fokozatosan emelni, hogy jobban hozzá tudjunk szokni.
BringaBoard Kerékpár Üzlet és Webáruház a Nyugatinál >> kerékpárok
Utolsó kerékpár hozzászólások