Tudsz kerékpározni?
Sokan gondolják, azzal hogy egy utcán végig tudnak menni leesés nélkül, már kitanulták a kerékpározás minden csínját és binját. De mint minden más készségnek, a kerékpározásnak is vannak fokozatai, és aki többet gyakorolja ezeket a technikákat, abból biztonságosabb és hatékonyabb kerekes válik.
Elindulás:
Még gyakorlott kerékpárosok se veszik a fáradságot, hogy megtanulják a helyes elindulási technikát. A rossz szokásaik veszélyt jelentenek a jelzőlámpáknál és hegyen történő leállásoknál és elindulásoknál. Az egyik legfontosabb készség az egyenes, dülöngéléstől mentes haladás. A legtöbb kerekes ezt csak egy bizonyos sebesség felett (kb. 10 km/óra) tudja megtenni. Ha megtanulja a helyes elindulást, akkor gyorsabban eléri ezt a sebességet, és kevesebb időt tölt a bizonytalan kerékpáron.
Rossz módszerek:
A cowboy felszállás nagyon gyakori azok körében, akik túl nagy gépen tanultak meg kerékpározni. Igazából ez az egyetlen elindulási technika, ha a kerékpárváz túl magas. Úgy néz ki, hogy a kerekes az egyik lábát felteszi az azonos oldalon lévő pedálra, és a másikat átlendíti a nyereg felett, amint a kerékpár elkezd gurulni. Mivel az első néhány másodpercben a kerékpáros egész súlya egy erősen bedöntött gépen van, ez a technika jelentős oldalsó hajlító erőhatásnak teszi ki a kerékpár legtöbb alkatrészét. A kerekeket legkevésbé az ilyen terhelésekre tervezték, és hamar tönkremennek az ilyen használattól.
A rolleres technika az, amikor az egyik lábbal a földtől próbáljuk elrúgni magunkat, miközben a másikat az alacsonyabban álló pedálon támasztjuk. Így nem lehet egyhamar felgyorsulni, és emelkedőn felfele biztos, hogy nem sikerül mozgásba hozni a kerékpárt.
A nekifutásos technika úgy működik, hogy a kerékpár mellett futva indulunk el, és egy ponton felugrunk a kerékpárra. Esetleg alkalmazható, ha valakinek nagyon sietős a dolga, de veszélyes, és nem valami elegáns technika. Ciklokrossz versenyzők általában így ugranak vissza egy akadály után.
A helyes egyszerű indulási technika:
Álljon a kerékpár egyik oldalára minkét lábbal a földön. Emelje át a lábát az ülés felett, vagy ha alacsonyabb a kormány, akkor esetleg a felett. Ha női váza van, akkor értelem szerint a váz felett elég átemelni a lábat. Mindenképpen egyszerűbb a dolog, ha egy kicsit megdöntjük a vázat. Még ne üljünk fel a nyeregre. Ezt nem is tudjuk megtenni, ha a nyereg a megfelelő magasságban van.
- Forgassa úgy a pedált, hogy a nem domináns láb előtt legyen a pedál előre, 45 fokos állásban.
- Helyezze erre a pedálra a lábát, és nyomja le a testsúlyával.
Ez két dolgot tesz: a pedál, mint lépcső lehetővé teszi, hogy a test a talajtól elemelkedjen, nagy nyomatékot ad a láncon át a hátsó keréknek, így a kerékpár hamar felgyorsul. Ha ez még nem megy elég jól, akkor érdemes gyakorolni. Ha nehéznek tűnne elsőre, ne adja fel. Egy idő után már ez lesz a legtermészetesebb dolog a világon. Biztonságosabb lesz minden elindulás, és jobb kerékpáros válik abból, aki ezt meg tudja tanulni.
Megállás:
A megállás nem tűnik túl nehéznek, de mégis van egy-két rossz beidegződés, amit el kell felejteni, és egy-két hasznos technika, amit el lehet sajátítani.
Ha váltós kerékpárt használ, akkor fontos, hogy megállás előtt visszaváltson néhány fokozatot. Ha elég kis áttételbe van elinduláskor, sokkal gyorsabban elérheti azt a sebességet, amikor már könnyű egyenes vonalban haladni. A jó indulási áttétel az, amikor a második legnagyobb (a kisebb) lánckeréken van elől a lánc, és hátul az egyik legnagyobbon. Természetesen, a vészleállásoknál nincs arra lehetőség, hogy váltson, de a tervezett megállásoknál ezt mindenképpen be kell gyakorolni.
Lehet, hogy a gyermekkori veszélyesen gyenge fékek miatt, sokan hamarabb teszik le a lábukat, minthogy teljesen megállna a kerékpár. Ez a manőver fájdalmas is lehet. Mivel a fékekkel mind a kerékpárt, mind a testet fékezzük, ha a lábat letesszük, a féknek már csak a kerékpárt kell lassítania, és az, csekély súlya révén hamar meg is áll. A test tovább halad, mivel a láb csak nagyon gyenge fékezőerőt nyújthat. Ha szerencsétlenül jár, akkor a lába közötti rész beleütközhet a kormányfejbe.
Ehelyett, megálláskor legjobb az egész testsúlyt az egyik pedálra helyezni (ennek a pedálnak az alsó állásban kell lennie), és a másik lábat csak akkor szabad letenni, amikor már teljesen megállt a kerékpár. Örökhajtós kerékpáron akkor kell leszállni, amikor ez a helyzet magától bekövetkezik, mely lehetőség fél pedálfordulatonként tárul elénk.
Ezeket az egyszerű és hatékony módszereket nem nehéz elsajátítani. Minden magára valamit is adó kerekesnek elegánsan kell megoldania az elindulás és a megállás feladatát.
Forrás: www.sheldonbrown.com
Utolsó kerékpár hozzászólások